Millainen on hyvä verkko-oppimisympäristö?

Opettajan rooli on muutoksessa. Tulevaisuudessa opettajan on tarkoitus siirtyä luentomaisesta opetuksesta verkkokurssien vetäjäksi. Tästä muutoksesta on oltu opettajien keskuudessa huolissaan, koska usein verkkokurssi toteutetaan perinteisesti homogeenisen mallin mukaisesti. Jossa ”sama kaikille” lähestymistapa tuottaa staattiset oppimateriaalit kaikille opiskelijoille, vaikka heillä on erilaiset perustiedot, kokemukset, oppimistarpeet ja kognitiiviset kyvyt.

     Ihannetilanteessa opiskelijalla on mahdollisuuksia omaksua opetuksen sisältö itsenäisesti. Tehokkuuskeskeisessä maailmassa epäilyttää kuitenkin, jääkö opiskelija usein oman onnensa nojaan, jos ei suoriudu itsenäisesti opettajan rakentamasta opintopolusta. Samoin opiskelijan oma motivaatio voi suuntautua käsiteltävässä aiheessa eri yksityiskohtiin kuin opettajan suunnittelema oppimispolku. Huomionarvoista on myös opiskelijan henkilökohtainen oppimistyyli ja oppimiskyky.

Omat kokemukseni on nostanut esille verkko-oppimisympäristön sisällä tapahtuvan toiminnan merkityksen. Verkko-oppimisympäristön ulkoasu tai hyvä käytettävyys tekee työskentelyn kyllä miellyttäväksi, mutta se ei sinällään nosta oppimisen vaikuttavuutta. Oppimisympäristön tarjoama mielekäs toiminta ja oppimista tukeva materiaali, jota opiskelija käyttöhetkellä odottaa ja tarvitsee, on merkityksellisintä oppimisen kannalta.

PS. Eduverkko.fi sivustolla käytetään evästeitä (eng. cookie) joilla tarjotaan paras mahdollinen käyttökokemus. Sivujen selaaminen ilman evästeitä voi vaikuttaa palvelun toimintaan siten, että jotain toimintoja ei voida käyttää.

Jatkamalla sivuston käytöä suostut myös evästeiden käyttöön.

Lisätietoja asiasta